Adjunkt ved Institut for Økonomi og Ledelse Jonas Eduardsen fremlægger sin analyse

Detailvirksomheder til seminar om internethandel

Ca. 70 nordjyske virksomheder deltog d. 6. november i seminaret ”Fremtidens forbruger i det digitale Nordjylland”, arrangeret af Det Nordjyske Virksomhedspanel – et samarbejde mellem Institut for Økonomi og Ledelse på AAU, Advokatfirmaet HjulmandKaptain og Spar Nord Bank.

De nye digitale muligheder har medført øget konkurrence inden for den danske detailbranche. På seminaret præsenterede adjunkt Jonas Eduardsen fra Institut for Økonomi og Ledelse en analyse af over 1000 nordjyske detailhandlere, som bl.a. sætter fokus på virksomheders anvendelse af internethandel samt de oplevede gevinster ved internethandel.


Forskellige strategier i spil

Ifølge Jonas Eduardsen har detailvirksomhederne forsøgt sig med forskellige strategier i forsøget på at omstille sig til den nye digitale virkelighed:

- Nogle fysiske butikker forsøger at forbedre deres eksisterende fysiske butiksformat, mens andre har forsøgt at supplere den fysiske detailhandel med internethandel eller helt at omstille sig til et rent online butiksformat. Detailvirksomheder står derfor over for det indviklede spørgsmål om, hvorvidt de skal tilbyde internethandel eller ej. Dette er et valg, som har stor strategisk betydning for butikkerne.


Løsningen ikke lige til højrebenet

Jonas Eduardsen påpeger, at de forskellige tilgange til salg kræver forskellig viden og færdigheder. En kombination af et fysisk og online butiksformat kan på den ene side være frugtbart, fordi en kombination af internethandel og fysiske butikker kan supplere hinanden og tiltrække flere kundesegmenter. På den anden side tilføjer en kombination af butiksformater ekstra omkostninger og kræver nogle andre kompetencer. En kombination af de to butiksformater kan ligeledes have den uheldige konsekvens, at de kannibaliserer på hinanden. Løsningen ligger dermed ikke lige til højrebenet, men er meget afhængig af den økonomiske situation og omgivelserne, detailhandleren befinder sig i.


Nogle detailhandlere har knækket koden

Undersøgelsen viser dog, at mulighederne er der, siger Jonas Eduardsen:

- Knap halvdelen af detailbutikkerne i Nordjylland har oplevet en fremgang i nettoresultatet over de seneste fem år, mens to ud af tre virksomheder i dag kører med overskud. En meget vigtig pointe er, at selvom der er flere detailhandlerne i Aalborg Kommune, der klarer sig godt, er der også mange detailvirksomheder i de andre nordjyske kommuner, som klarer sig godt. Der er altså tilsyneladende nogle detailhandlere, som har knækket koden og formået at tilpasse sig de nye livsbetingelser. Og dette handler ikke blot om digitalisering. Disse forretninger kan fungere som inspirationskilde for resten af detailbranchen.


Yderligere information

Adjunkt Jonas Eduardsen
Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet
E-mail: jse@business.aau.dk

Tovholder på Det Nordjyske Virksomhedspanel Keld Arenholt Christensen
Institut for Økonomi og Ledelse. Aalborg Universitet
Tlf. 2010 5225
E-mail: arenholt@business.aau.dk

More news

See the list